Følgende felter er ikke korrekte: 

 

(?)
(?)
Søg

News


News

Økokørsel: 10 gode råd til at blive en ansvarlig bilist
+INFO
Økokørsel, eller energirigtig kørsel, gør det muligt at mindske brændstofforbruget, CO2-emissionerne og risikoen for ulykker. Undervisning i økokørsel vil formodentlig blive en del af køreskoleundervisningen og er noget, som alle bilister kan praktisere.

Økokørsel: 10 gode råd til at blive en ansvarlig bilist

 

Økokørsel, eller energirigtig kørsel, gør det muligt at mindske brændstofforbruget, CO2-emissionerne og risikoen for ulykker. Undervisning i økokørsel vil formodentlig blive en del af køreskoleundervisningen og er noget, som alle bilister kan praktisere.

Der er kun fordele ved økokørsel. Ved at følge nogle enkle kørselsregler er det muligt at mindske ikke kun sit brændstofforbrug (med 10 til 15 %), og dermed udslippet af emissionerne af drivhusgasser, men også sine vedligeholdelsesudgifter (mindre belastning af bilens vitale dele), risikoen for ulykker og lydforureningen forårsaget af bilen. Her er 10 råd, som gør dig til den fuldendte økobilist.

1.  Start motoren stille og roligt uden at træde på speederen.

2.  Skift gear, når det er optimalt: ved at køre i det rigtige gear, aflaster du motoren og sparer brændstof.

3.  Hold en konstant hastighed: en jævn kørsel mindsker også dit stressniveau.  Sænk farten ved at udnytte motorbremsen fuldt ud.

4.  Undgå kraftige accelerationer: undgå at træde kraftigt på speederen, når du kører over 50 km/t.

5.  Tilpas kørslen ved op- og nedkørsler: hold hastigheden ved nedkørsel og sænk farten ved opkørsel, samtidig med at du naturligvis følger trafikken.

6.  Sluk motoren, når du holder stille mere end 30 sekunder.

7.  Brug bilens aircondition sparsomt: den kan øge brændstofforbruget med 10 %.

8.  Kontrollér lufttrykket i dine dæk en gang om måneden: noget så simpelt som for lavt lufttryk kan være farligt og øger dit brændstofforbrug.

9.  Skift regelmæssigt luftfilter: et slidt filter reducerer den luftstrøm, som kommer ind i motorens forbrændingskammer, og det øger brændstofforbruget.

10.     Kør ikke med unødvendig last: 100 kg mere svarer til 5 % større brændstofforbrug.

Dæk: sørg for korrekt lufttryk!
+INFO
Vidste du, at der naturligt siver luft ud af dine dæk? Det drejer sig selvfølgelig kun om nogle tusindedele bar, og lufttabet er ikke skadeligt her og nu. Men dine dæk kan også miste luft under påvirkning af temperaturændringer (specielt temperaturfald) eller på grund af mikroskopiske perforeringer af dækkene (uden at dækket i øvrigt er punkteret).

Dæk: sørg for korrekt lufttryk!

 

Vidste du, at der naturligt siver luft ud af dine dæk? Det drejer sig selvfølgelig kun om nogle tusindedele bar, og lufttabet er ikke skadeligt her og nu. Men dine dæk kan også miste luft under påvirkning af temperaturændringer (specielt temperaturfald) eller på grund af mikroskopiske perforeringer af dækkene (uden at dækket i øvrigt er punkteret).

Det anbefales derfor at kontrollere lufttrykket i dækkene en gang om måneden og før enhver længere køretur. Tankstationerne (både i byen, på landet og på motorvejene) har normalt en trykluftbeholder, som du selv kan benytte til at kontrollere lufttrykket på dine dæk og i givet fald komme lidt luft i dækkene. Og husk også regelmæssigt at kontrollere lufttrykket i reservehjulet!

Som en hjælp kan du normalt finde et klistermærke, der angiver det lufttryk, dine dæk skal have, på dørpanelet i førersiden (eller på tankklappen). Hvis der ikke er noget klistermærke, kan du tjekke bilens instruktionsbog. Lufttrykket i dækkene bør øges, navnlig på bagakslen, hvis din bil kører med stor belastning.

Lufttrykket skal kontrolleres, når dækkene er kolde. Hvis dækkene allerede er varme, anbefales det at lægge 0,3 bar til det lufttryk, som er angivet af bilfabrikanten. Ligeledes må du aldrig lukke luft ud af et dæk, som har et højere lufttryk end normalt, når dækket er varmt: vent, til det er blevet koldt, før du justerer til det korrekte lufttryk.

 

At køre med det korrekte lufttryk hjælper dig med begrænse slitage før tid af dækkene og bidrager til at mindske risikoen for skader på dem (ujævn slitage). Dæk med korrekt lufttryk giver dig også større kontrol over bilen. Bemærk, at et dæk med for højt lufttryk medfører slitage før tid. Endelig vil kørsel med korrekt lufttryk i dækkene hjælpe dig med at spare brændstof.

Fokus på oppumpning med nitrogen:

Oppumpning af dine dæk med nitrogen gør det muligt at udskifte luft med en mere stabil luftart og dermed begrænse tab af lufttryk. I gennemsnit siver nitrogen faktisk 4 gange langsommere ud af dækkene.

Oppumpning med nitrogen vil således være en yderligere hjælp til at mindske dit brændstofforbrug (korrekt lufttryk i dækkene). Det vil også give dig et bedre vejgreb og reduceret risiko for, at dækket punkterer.

Hvorfor skal man skifte alle 4 dæk ad gangen på en firehjulstrækker...
+INFO
Der er mange spørgsmål omkring skift af dæk på en bil med firehjulstræk. Oftest lyder spørgsmålet "er det bydende nødvendigt at skifte de 4 dæk samtidig på en bil med firehjulstræk"? Svaret er ja. Her kommer forklaringen.

Hvorfor skal man skifte alle 4 dæk ad gangen på en firehjulstrækker (permanent firehjulstræk)?


Der er mange spørgsmål omkring skift af dæk på en bil med firehjulstræk. Oftest lyder spørgsmålet "er det bydende nødvendigt at skifte de 4 dæk samtidig på en bil med firehjulstræk"? Svaret er ja. Her kommer forklaringen.

 

 

Firehjulstræk gør det muligt at fordele momentet ensartet mellem bilens fire hjul. Denne tekniske løsning, hvis udbredelse Audi har stået for, er karakteriseret ved at have 3 differentialer, så kraften fordeles på alle hjulene (1 til forakslen, 1 til bagakslen og 1 til fordelingen for/bag).

 

4daek

 

Denne konstruktion medfører en anderledes forbindelse til dækket end den, vi er vant til at have med en bil med tohjulstræk (forhjulstræk eller baghjulstræk). Forklaringen er, at de 4 hjul drejer med samme hastighed, og derfor skal de have samme diameter følgelig samme slitagegrad.  Hvis bilen er udstyret med dæk med forskellig slitagegrad (for eksempel nye dæk for og slidte dæk bag), skal transmissionen kompensere for forskellen i rotationshastighed mellem de 2 aksler, og dette medfører, at visse komponenter slides før tid, og i nogle tilfælde kan komponenter tilmed hurtigt blive ødelagt.

 

Ved at montere 4 nye dæk skal transmissionen ikke håndtere dette differentiale, og den ensartede slitage af de 4 dæk sikrer, at firehjulstrækket fungerer optimalt.

Dæk fra de store mærker: hvad har de, som de andre ikke har?
+INFO
1) Hvad er et stort mærke? Der er seks førende mærker: o Bridgestone o Continental o Dunlop...

Dæk fra de store mærker: hvad har de, som de andre ikke har?

1) Hvad er et stort mærke?

Der er seks førende mærker:

o  Bridgestone

o  Continental

o  Dunlop

o  Goodyear

o  Michelin

o  Pirelli

Deres navne går igen gennem hele bilens historie. De fleste er grundlagt i slutningen af det 19. århundrede i de store industrilande (England, Tyskland, Frankrig, USA ...), før de blev globale mærker. Vi kan takke dem for de fleste af de tekniske innovationer, som er resulteret i det moderne dæk.

2) Hvad kan man forvente af et stort mærke?

For en dækfabrikant består det vanskelige i at forbedre én egenskab uden at forringe de andre: for eksempel greb og lang levetid eller rullemodstand og bremselængde. De store mærker er de eneste, som kan tilbyde dæk, der har fremragende præstationer, både hvad angår sikkerhed, komfort og miljøvenlighed.

For at kunne nå frem til et så krævende kompromis investerer disse mærker en betydelig del af deres omsætning i forskning og udvikling af nye dæk.

3) Kvalitet koster

Denne kvalitet har naturligvis sin pris. Dæk fra de store mærker er i gennemsnit 20 til 30 % dyrere end mærkerne i mellemklassen. Men det betyder ikke, at brugsomkostningerne er højere: deres længere levetid kompenserer generelt for den ekstra omkostning.

Desuden er forbrugeren ofte villig til at betale prisen for at få den sikkerhed og kørselskomfort, disse dæk garanterer.

 

 

>> Alle de store mærker på Popgom

Afbalancering af hjulene er nødvendigt
+INFO
1. Hvorfor har et hjul tendens til at vibrere? Vibrationerne skyldes, at fordelingen af vægten aldrig er perfekt på et hjul. På grund af centrifugalkraften skaber disse vægtforskelle en "ubalance", som viser sig ved hjulets hamren mod vejbanen og vibrationer...

Afbalancering af hjulene er nødvendigt

 

1.     Hvorfor har et hjul tendens til at vibrere?

Vibrationerne skyldes, at fordelingen af vægten aldrig er perfekt på et hjul. På grund af centrifugalkraften skaber disse vægtforskelle en "ubalance", som viser sig ved hjulets hamren mod vejbanen og vibrationer.

Vibrationerne kan også være fremkaldt af en fejl på dæk, fælg eller mekaniske dele. Her er et par eksempler:

o  Forkert lufttryk

o  Deformeret fælg som følge af et slag

o  Defekt støddæmper

o  Slør i styretøjet ...

 

2.     Hvad er konsekvenserne af et forkert afbalanceret hjul?

Et forkert afbalanceret hjul kan have betydning, ikke kun for kørselskomforten, men også for sikkerheden og levetiden for dækket og de mekaniske dele:

o  Træthed hos bilens fører og passagerer

o  Tab af vejgreb, navnlig hvis støddæmperne er slidte

o  Unormal slitage af dækkene

o  Slitage før tid af styretøj og støddæmpere

o  Øget brændstofforbrug

o  I ekstreme tilfælde brud på mekaniske dele

3.     Hvorfor skal afbalanceringen udføres af en fagmand?

Afbalancering af hjulene er et vanskeligt arbejde, som kræver tilstrækkelig viden om vibrationer og de muligheder, afbalanceringsmaskinen kan tilbyde.

Afbalanceringsmaskinen giver mulighed for at bestemme værdi og placering af modvægt på fælgen, så ubalancerne og deres virkninger kan korrigeres.

(Kilde: « Le Guide de l’équilibrage », Les professionnels du pneu)

Er det tid til at udskifte dine dæk?
+INFO
Det kan være vanskeligt at vide, hvornår man skal udskifte dækkene på sin bil. Skal man skifte dem efter et vist antal kilometer? Hvordan kan man være sikker på, at det er tid til at skifte dem, uden at køre forbi en dækspecialist? Her er et par gode råd, som gør det nemmere for dig selv at finde ud af det:


Det kan være vanskeligt at vide, hvornår man skal udskifte dækkene på sin bil. Skal man
skifte dem efter et vist antal kilometer? Hvordan kan man være sikker på, at det er tid til at skifte dem, uden at køre forbi en dækspecialist? Her er et par gode råd, som gør det nemmere for dig selv at finde ud af det:

1/ Slidindikatorer:
Alle dæk har slidindikatorer. Det er små forhøjninger mellem mønsterblokkene på dækkene (de er nemme at finde i mønstersporene midt på slidbanen). Når dine dæk slides, bliver tykkelsen på gummiet mindre. Når højden på gummiet når slidindikatorernes niveau (1,6 mm i Danmark), har dækkene nået den lovpligtige mindste mønsterdybde. Hvis du bliver kontrolleret (teknisk kontrol, kontrol foretaget af politiet ...), vil det blive betragtet som lovbrud, og du skal derfor få skiftet dækkene.
Det er imidlertid en fordel jævnligt at kontrollere dækkenes slitage for at opdage unormal slitage for eksempel, som viser sig som en deformation af dækket, oftest på slidbanen (kontaktfladen med vejbanen). Der kan være mange årsager til slitagen: forkert sporing af hjulene, kørsel med for højt eller for lavt lufttryk, kørsel mod en forhindring ...

2/ Udskiftning før den lovpligtige minimumsgrænse:
Du kan opleve, at dine dæk kører dårligere, før de når lovens minimumsgrænse: dårligt greb på våde veje, længere bremselængde ... det er tegn på, at dækkene begynder at være slidt. Hvis du vurderer, at dækkenes præstationer ikke længere passer til din kørsel, kan du slet og ret beslutte at udskifte dem.

3/ Slitage, men også andre årsager:
Slitage er naturligvis en af årsagerne til at skifte dækkene på din bil, men du kan også blive nødt til at skifte dem i følgende tilfælde:

·     Efter punktering, hvis dækket ikke kan repareres

·     Tegn på ældning

·     Diverse deformationer, skader eller unormal slitage

·     Manglende overensstemmelse med bilens originalmontering(belastnings- eller hastighedsindeks)

Run flat
+INFO
"Run flat" betegner bogstaveligt talt kørsel med fladt dæk. En teknologi oprindeligt forbeholdt panserkøretøjer, men tilpasset personvogne, som gør det muligt at køre op til 80 km med en hastighed på 80 km/t med et fladt dæk. Et tillokkende koncept, som er genstand for en vis polemik.

"Run flat" betegner bogstaveligt talt kørsel med fladt dæk. En teknologi oprindeligt forbeholdt panserkøretøjer, men tilpasset personvogne, som gør det muligt at køre op til 80 km med en hastighed på 80 km/t med et fladt dæk. Et tillokkende koncept, som er genstand for en vis polemik.

 

En løsning rettet mod forbrugeren

Da man begyndte et benytte run flat-teknologien til personvogne, var begejstringen stor på grund af de fordele, denne teknologi giver.

Først og fremmest den ro, systemet giver i tilfælde af punktering, for selv om det tydeligt kan ses, at dækket er fladt, kan man køre 80 kilometer med det. Ret praktisk i tilfælde af punktering om natten eller i regnvejr.

Men også bilens større rummelighed, eftersom run flat-teknologien logisk set gør det muligt at klare sig uden reservehjulet og dermed få betydeligt mere plads i bagagerummet.

 

Denne video forklarer systemets fordele på en enkel måde:

http://www.youtube.com/watch?v=KdrfV_eP2A4

 

 

Teknologien

Ved udarbejdelsen af et run flat-dæk skal man adskille 2 forskellige teknologier:

 

På den ene side forstærkningen inden i dækket, som slidbanen hviler på i tilfælde af tab af lufttryk, såsom Conti Supporting Ring hos Continental og Pax System udviklet af Michelin.

På den anden side de forstærkede dæksider, som har til opgave at begrænse nedbøjningen maksimalt i tilfælde af tab af lufttryk.

 

Det kræver særligt udstyr

Et run flat-dæk kræver imidlertid særligt udstyr, først og fremmest hjulene, men også bilens støddæmpersystem. Det er derfor logisk, at det ikke er muligt at eftermontere run flat-dæk på en bil, som ikke er originalmonteret med denne type dæk.

 

 

Fremtiden for run flat

Selv om konceptet er umådeligt interessant på papiret, så giver run flat-dæk ikke køreegenskaber, som er på højde med traditionelle dæk. En af årsagerne til, at man i dag ser en gradvis tilbagegang for denne type dæk, selv hos BMW, der som bilfabrikant altid har været reference på området. 

 


Returret:

Du har mulighed for at returnere dækkene til os i original stand inden for 7 dage efter modtagelsen.

Annullering af bestilling

Du har ret til at returnere dækket, hvis det ikke er monteret inden for 14 dage efter modtagelse.

Refundering af differencen